Aktivity projektu
Náš tým
Aktivity pracovní skupiny jsou rozděleny do několika aktivit. Každá aktivita má svého vedoucího (garanta) a pracovní tým. Pracovní týmy jsou typicky tvořeny osobami napříč institucemi/projekty. Vedoucí pracovní skupiny definuje cíle a harmonogram pracovní skupiny, koordinuje pracovní schůzky svého týmu a přípravu výstupů.
Kontakt
Webová stránka: https://www.wg-rdm.cz/
E-mail: Pracovní skupina pro Research Data Management v ČR <wg-rdm.cz@space.muni.cz>
Koordinace pracovní skupiny
Vedoucí/garant aktivity
Michal Růžička, https://orcid.org/0000-0001-5547-8720
Pracovní tým
vedoucí/garanti ostatních aktivit
Cíl
Řízení činnosti pracovní skupiny, definice cílů a harmonogramu jejich plnění, kontrola plnění cílů. Zajištění komunikace a koordinace práce s ostatními relevantními skupinami a subjekty v ČR. Zajištění a správa organizačních a komunikačních prostředků pro řízení a podporu činnosti skupiny.
Výstupy
Plán práce skupiny, včetně
aktivit projektu,
cílů,
členů pracovní skupiny a poradního výboru
s rozdělením členství v jednotlivých aktivitách.
Technická infrastruktura pro podporu činnosti skupiny
Společná komunikace, kalendář, úložiště souborů, issues tracker, videokonferenční platforma.
Harmonogram
Listopad 2020:
Ustanovení pracovní skupiny a poradního výboru.
Vytvoření technické podpory její práce a komunikace.
Stanovení základních tezí, cílů a pracovního plánu.
Určení vedoucích aktivit.
Určení základního plánu.
Leden 2021:
Potvrzení pracovních skupin, týmů, plánů.
od února 2021:
Pravidelné schůzky s vedoucími aktivit.
Sledování (ne)plnění plánů práce.
Koordinace s dalšími aktivitami v ČR (NCIP VaVaI, HR Award manageři, OpenAIRE, …).
Architektura repositářů pro výzkumné publikace a data v ČR
Vedoucí/garant aktivity
Michal Růžička, https://orcid.org/0000-0001-5547-8720
Pracovní tým
David Antoš
Miroslav Šimek
Martin Lhoták
Vlastimil Krejčíř
Tomáš Čížek
Jan Dvořák
Jiří Marek
Milan Janíček
Cíl
Vytvořit high-level architekturu repositářů v souladu s FAIR principy, vztahy mezi datovými repositáři v ČR – oborové, institucionální datové repositáře, agregátor metadat.
Výstupy
Souhrn/mapa repositářů v re3data.org.
Soupis známých řešení typu LINDAT/CLARIAH-CZ a propojení na aktivity EOSC za ČR.
Analýza vhodných institucí, které by mohly být potenciálním národním agregátorem.
Harmonogram
Do konce března 2021:
Dle průzkumu datových repositářů v ČR zajistit s provozovateli repositářů jejich korektní registraci v re3data.
Soupis známých řešení typu LINDAT/CLARIAH-CZ a propojení na aktivity EOSC za ČR.
Do konce dubna 2021:
Analyzovat vhodné instituce, které by mohly být potenciálním národním agregátorem.
Průběžně:
Zápis datových repositářů do re3data.
Metadatové schéma: Základní společné metadatové schéma pro data v souladu s FAIR principy
Vedoucí/garant aktivity
Petra Černohlávková
Pracovní tým
Zdenka Dudová
Milan Janíček
Rudolf Sýkora
Konzultanti
Joachim Schöpfel
Jan Dvořák
Cíl
Definice základního společného metadatového schématu pro data v souladu s FAIR principy.
Výstupy
Analýza schémat
Základní společné metadatové schéma pro data v souladu s FAIR principy.
Průnik vytvořeného schématu se zdrojovými.
Dokumentace k metadovému schématu.
Harmonogram
Do konce roku 2020:
Sestavení týmu
Leden 2021
Zmapování existujících schémat pro datové sady – ČR + zahraničí
ASEP (KNAV)
NTK
Zenodo
FAIRsharing
figshare
OpenAIRE
RDA
…
Výběr relevantních schémat/zúžení schémat k analýze
Únor–březen 2021:
Sběr schémat, stanovení hodnotících kritérií a zahájení analýzy schémat
Průběžné pracovní schůzky na čtrnáctidenní bázi s reportem postupu analýz.
Duben–květen
Vypracování prvního návrhu společného metadatového schématu pro výzkumná data v ČR.
S ohledem na implementovatelnost v existujících repozitářích v ČR.
Květen/červen 2021:
Prezentace výsledků analýzy a návrhu společného metadatového schématu.
Metadatové schéma: Referenční implementace metadatového schématu
Vedoucí/garant aktivity
Miroslav Šimek
Pracovní tým
Referenční implementace v Invenio
Miroslav Šimek
Referenční implementace v DSpace
Vlastimil Krejčíř
Referenční implementace v ARL/ASEP
Rudolf Sýkora
Cíl
Referenční implementace společného metadatového schématu pro data pro použití v různých repositářích.
Výstupy
Referenční implementace metadatového schématu v jednotlivých typech repositářů (DSpace, Invenio, …).
Ověření interoperability mezi různými repositáři na úrovni výměny metadat.
Metadatové schéma: Pilotní projekt – metadatové schéma pro organickou chemii
Vedoucí/garant aktivity
Eva Dibuszová
Pracovní tým
Radek Cibulka
Miroslav Šimek
Petra Černohlávková
Eva Hnátková
Robert Pergl (v jednání)
Cíl
Připravit metadatové schéma pro organickou chemii včetně pilotního otestování v institucionálním repozitáři VŠCHT Praha.
Výstupy
Analýza standardů v daném oboru
Nastavení DMP
Metadatové schéma pro organickou chemii
Implementace a pilotní ověření V IR
Harmonogram
Leden 2021:
Informační schůzka s výzkumnou skupinou
Návrh plánu činností aktivit, na jehož základě bude sestaven harmonogram
Metadatové schéma: Záznam výsledku typu Data pro RIV
Vedoucí/garant aktivity
Jiří Marek
Pracovní tým
Eva Hnátková
Zdenka Dudová
Jan Dvořák
Petra Černohlávková
Milan Janíček
Rudolf Sýkora
Cíl
Návrh metadatové schématu pro záznamy výsledků typu Data pro RIV, které bude používáno CRIS pro sdílení metadat o těchto výsledcích.
Výstupy
Metadatové schéma záznamu výsledku typu Data pro RIV.
Harmonogram
Do konce dubna 2021:
Ve spolupráci s RVVI a aktivitou Hodnocení vědy návrh záznamu výsledku typu Data pro RIV.
PIDs: Persistentní identifikátory osob
Vedoucí/garant aktivity
Eva Hnátková
Pracovní tým
Jan Dvořák, https://orcid.org/0000-0001-8985-152X
Martin Lhoták, https://orcid.org/0000-0003-4649-6702
Petra Bártková
David Antoš
Cíl
Zavést jedinečný identifikátor pro identifikaci domácích autorů (ORCID iD) jako povinnou součást IS VaVaI, což je v souladu s opatřením č. 7 Akčního plánu pro Imlementaci Národní strategie otevřeného přístupu České republiky k vědeckým informacím na léta 2017–2020.
Výstupy
Analýza současného stavu zavedení ORCID ve VO.
Návrh na zřízení národního konsorcia ORCID v rámci České republiky.
Harmonogram
Leden 2021
Informační schůzka s ostatními garanty perzistentních identifikátorů za účelem synchronizace průzkumu na jednotlivých institucích.
Nastavení harmonogramu dalších aktivit.
Únor 2021
Příprava průzkumu.
Na institucích zapojených do pracovní skupiny snaha prosadit s vedením povinnost pracovníků studentů vykazující tvůrčí činnost mít ORCID.
Březen 2021
Průzkum.
Duben 2021
Zájem institucí o zřízení národního konsorcia ORCID, návrh společného prohlášení a koordinace aktivit pro kolektivní členství ORCID.
PIDs: Persistentní identifikátory digitálních objektů
Vedoucí/garant aktivity
Martin Lhoták
Pracovní tým
Jan Dvořák, https://orcid.org/0000-0001-8985-152X
Milan Janíček
Miroslav Šimek
Tomáš Čížek
Jozef Mišutka
Eva Hnátková
Rudolf Sýkora
Cíl
Na národní úrovni fungující a všemi aktéry uznávaný a užívaný systém persistentních identifikátorů pro digitální objekty kompatibilní s evropským či světovým state-of-the-art.
Výstupy
Zpráva o stavu přidělování DOI či jiných PID pro digitální objekty na jednotlivých institucích.
Koncepce přidělování PID pro digitální objekty.
Harmonogram
Do konce roku 2020:
Na institucích zapojených do pracovní skupiny ověřit:
Přidělují instituce DOI či jiný PID publikacím?
Jsou schopny přidělovat DOI či jiný PID digitálním objektům, jaký PID případně již nyní přidělují?
Do konce května 2021:
Rozhodnout o nejhodnějším typu PID pro jednotlivé typy digitálních objektů.
Do konce srpna 2021:
Koncepce přidělování PID pro digitální objekty.
Link na sdílený adresář aktivity
PIDs: Persistentní identifikátory institucí
Vedoucí/garant aktivity
Milan Janíček https://orcid.org/0000-0002-8271-3674
Pracovní tým
Jan Dvořák
Marie Kovaříková
David Šlosar
Cíl
Na národní úrovni fungující a všemi aktéry uznávaný a užívaný systém persistentních identifikátorů pro instituce kompatibilní s evropským či světovým state-of-the-art. Ideálně mezinárodní systém, který bude perspektivní z hlediska přímého začlenění informací o našich institucích do mezinárodních agregátorů jako OpenAIRE.
Výstupy
Zpráva o stavu přidělování PID pro identifikaci institucí na jednotlivých institucích.
Koncepce přidělování PID pro identifikaci institucí.
Harmonogram
Do konce roku 2020:
Na institucích zapojených do pracovní skupiny ověřit:
Používají nějaký PID pro identifikaci institucí?
Do konce února 2021:
Rozhodnout o nejhodnějším typu PID pro identifikaci institucí.
Do konce května 2021:
Koncepce přidělování PID pro instituce.
Hodnocení vědy
Vedoucí/garant aktivity
Jiří Marek
Pracovní tým
Eva Hnátková
David Šlosar
Tereza Šímová (AV ČR/ČZU), https://orcid.org/0000-0002-1774-4335
Cíl
Data jako (státem i vědeckou komunitou) uznávaný výsledek vědeckého bádání, tj. vědci i hodnotitelé vědy vidí stejný smysl v publikování kvalitních datových sad jako v publikování kvalitních publikací. Existuje standardní systém podpory pro vykazování dat jako vědeckých výsledků.
Výstupy
Data jako oficiální uznávaný typ výsledku v číselníku IS VaVaI.
Harmonogram
Do konce roku 2020
Dopis na RVVI s informací o vzniku této pracovní skupiny, vysvětlení, proč jsou data důležitým vědeckým výsledkem a návrhem na spolupráci na začlenění výzkumných dat jako položky číselníku typů uznávaných vědeckých výsledků.
Již nyní je to v legislativním procesu, jde o metodické podchycení této legislativní změny.
Vzdělávání a podpora pro vědce
Vedoucí/garant aktivity
Eva Hnátková
Pracovní tým
Jiří Marek (MUNI)
Zdenka Dudová (MUNI)
Pavla Foltynová (MUNI/CEITEC)
Marika Hrubá (MUNI)
Michal Růžička (MUNI), https://orcid.org/0000-0001-5547-8720
Dagmar Hanzlíková (UK)
Veronika Zemanová (AV ČR)
Hana Janečková (UTB)
Tereza Šímová (AV ČR/ČZU), https://orcid.org/0000-0002-1774-4335
Anežka Kodatová (ČZU)
Martin Lhoták (KNAV)
Tereza Šírová (AV ČR)
David Šlosar (KNAV)
Cíl
Cílem aktivity je v krátkodobém a střednědobém horizontu osvěta vědeckých pracovníků, studentů a projektového managementu v oblasti Open Science, v kontextu skupiny zejména v oblasti FAIR data. V dlouhodobém horizontu pak zajištění vzdělávání kvalifikovaných osob v oblasti péče o data (Data Curators, Data Stewards, Data Scientists).
Výstupy
Ustanovený komunikační kanál napříč institucemi pro koordinaci aktivit v oblasti vzdělávání a podpory vědců.
Zpracovaný seznam otázek a odpovědí pro vědce.
Vzdělávací materiály pro vědce na téma Data Management Plan.
Nasazený Data Stewardship Wizard na MUNI a VŠCHT.
Minor Data Stewardship na MUNI.
Harmonogram
Leden–březen 2021:
Informační schůzka se členy této aktivity a návrh plánu činností na jehož základě bude postaven konkrétnější harmonogram.
Ustanovení komunikačního kanálu napříč institucemi pro koordinaci aktivit v oblasti vzdělávání a podpory vědců (cílem je více komunikovat podle oborů, nikoliv podle institucí).
Vypracování vzorových odpovědí na otázky vědců + odpovídající propagace (zapojené instituce, pracovní skupina Open Science manažerů v rámci HR Award projektu apod.)
Duben–červen 2021:
Připravit vzdělávací materiál pro vědce na téma Data Management Plan.
Vysvětlení účelu DMP, kdy jsou DMP vyžadovány, šablony a ukázkově vypracované DMP pro významné projektové výzvy, kde je DMP třeba (H2020).
Na vybraných institucích (minimálně MUNI a VŠCHT) nasadit instanci Data Stewardship Wizard pro podporu příprav DMP výzkumníky. Včetně přípravy podpůrné dokumentace a vzdělávacích a uživatelských manuálů pro koncové výzkumníky, kteří mají nástroj používat.
Na MUNI vytvořit malus „Data Stewardship“
Průběžně:
Spolupráce pracovní skupiny s Open Access manažery a AKVŠ.
Pořádání workshopů, seminářů a dalších osvětových akcí.